Nietypowo, bo aż dwie wiaty ma wyremontowany przystanek Szybkiej Kolei Miejskiej, z którego dostać można się na tereny stoczniowe. Uwagę zwraca też oryginalna, przeszklona winda, która ozdobiona jest, wykonanym z blachy kortenowskiej, dźwigiem stoczniowym. Prace modernizacyjne już się zakończyły, obecnie trwa procedura odbiorowa odnowionego peronu.
Nowocześnie, ale też… historycznie
Przystanek SKM Gdańsk Stocznia został kompleksowo odnowiony i przystosowany do obsługi osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Jest wygodniej, ale przede wszystkim ładniej i estetycznie. Na peronie stoją dwie wiaty - jedna nowoczesna, przypominająca te, które stoją na innych przystankach SKM, a druga - historyczna, przypominająca wyglądem tę z epoki PRL.
Ułożono też nową nawierzchnię i krawędzie peronu. Wymieniono szyny oraz sieć trakcyjną. Są też nowe tzw. wiatrołapy, ławki i “przysiadaki”. Zamontowano wypukłe oznakowanie i ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i niedowidzących.
Wykonawcą prac była firma Porr S.A. Modernizacja gdańskiego przystanku SKM pochłonęła ponad 13 mln złotych.
Wiata na wzór oryginalnej
Jak informuje Marcin Józefowicz, rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej, kortenowska ozdoba windy to efekt współpracy kolei z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Początkowo planowano obłożyć ten szyb stalową siatką - mającą podkreślać industrialny charakter okolicy tego przystanku. W trakcie projektowania uznano jednak, że powinien on mieć bardziej wyrafinowany wygląd, który lepiej wpisuje się w estetykę przystanku.
– To nie tyle inwencja SKM, co wspólna wizja z Konserwatorem, by połączyć nowoczesność z historycznym duchem stoczni - podkreśla Marcin Józefowicz. – Wiata historyczna to nowy element, ale starannie odtworzony na wzór oryginalnej konstrukcji. Wykorzystano nowe materiały, jednak technologia wykonania jest klasyczna i bliska tej stosowanej przy pierwotnych wiatach, by zachować ich autentyczny charakter.
Kładka nad przystankiem SKM Stocznia
Wiosną br. rozebrano kładkę przebiegającą nad tym przystankiem Szybkiej Kolei Miejskiej. W jej miejscu pojawi się nowa. Właśnie trwają prace związane z postawieniem fundamentów. W przyszłym tygodniu będą one testowane, a pod koniec bieżącego roku rozpocznie się montaż konstrukcji nowego przejścia. To powinno być w pełni gotowe wiosną 2026 roku.
O tym, co się dzieje obecnie na placu budowy nowej kładki poinformował w mediach społecznościowych Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska
Będzie to kładka dla pieszych, która prowadzić będzie, podobnie jak jej poprzedniczka, na peron stacji Szybkiej Kolei Miejskiej oraz na tereny stoczniowe od strony al. Zwycięstwa. Nowe przejście nawiązywać będzie do industrialnego charakteru okolicy. W ramach inwestycji zaplanowano także budowę windy ułatwiającej dostanie się na kładkę, przebudowę schodów prowadzących na peron, budowę kanałów technologicznych i linii światłowodowej. Na kładce zamontowane zostanie oświetlenie i monitoring.
Prace realizuje firma Strabag. Koszt inwestycji to ponad 11 mln złotych.